Jump to content
Ménemszól.hu

Nem azt hallod


A/D

Recommended Posts

Az hogy kinek mi a filozófiája, meg hogy milyen drága cuccokat használ a felvételhez, meg a keveréshez az önmagában semmilyen minőséget nem garantál, a világszerte elismerésről pedig annyit hogy énpéldául a büdös életben nem hallottam a kiadóról, szóval ilyenekben kár általnosítani. Ugyanakkor ezek az opus3-mas cuccok amikbe a honlapon bele lehetett hallgatni szerintem tényleg elég jól szólnak, pláne saját műfajukban, mondjuk ahogy térben szét van pakolva minden az nekem kicsit fura, inkább valami csudasourrondos mozi jut eszembe, mint egy élő zenekar, de ez izlés kérdése. 
Viszont  én egy country számot amiben középen szól egy gitár, az ének, meg egy mosódeszka, a jobboldalon meg egy szájharmónika én biztos nem használnék referenciának, bármennyire is szeretem a műfajt (mer tényleg) :P
 

Na most ez baromi érdekes, mert amiket elvittél azok az Opus3 svéd audiofil kiadó felvételei voltak, amik nálam - ahogy írtad - és más Hi-Fis-eknél jól szólnak, az egész világon elismerve baromi jó felvételek.

Itt olvashatjátok a lemezkiadó felvételi filozófiáját:  http://www.opus3records.com/phil.html  Tehát, ha ez nálatok tompán szól, akkor az alábbiakat érdemes átértékelni. Nem?

Link to comment
Share on other sites

.................

Viszont  én egy country számot amiben középen szól egy gitár, az ének, meg egy mosódeszka, a jobboldalon meg egy szájharmónika én biztos nem használnék referenciának, bármennyire is szeretem a műfajt (mer tényleg) :P

 

Ha most zenei hang természetességével kapcsolatban emlegetünk referenciát, akkor a fenti akusztikus összeállítás éppen nagyon jó referenciának. Ismerősek a hangok, mert hallunk néha gitárt meg énekhangot is.

 

Nálad mi a referencia, ha hangzás hűséget akarsz ellenőrizni?

Link to comment
Share on other sites

en egyszeruen csak elvezni akarom a zenet es ehhez baromira nincs szuksegem referenciazenere vagy draga cuccokra. ha valami tetszik, mert zeneileg-hangulatilag-erzesileg nyujt valamit, akkor nem erdekel hogyan szol a felvetel. tolem aztan lehet tobbmillios cuccon studioban felvett vagy diktafonnal a tomeg kozepebol rogzitett koncert is.

a zene lenyegesebb szamomra, mint a hangzas. ezert sem ertem alapvetoen a vitat es a gyozkodest, mert mindenkinek mas az igenye es az en igenyemet minek eroltetnem ra masokra? nincs ertelme, mert kulonbozoek vagyunk.

Link to comment
Share on other sites

Ha most zenei hang természetességével kapcsolatban emlegetünk referenciát, akkor a fenti akusztikus összeállítás éppen nagyon jó referenciának. Ismerősek a hangok, mert hallunk néha gitárt meg énekhangot is.

 

Nálad mi a referencia, ha hangzás hűséget akarsz ellenőrizni?

 

vécélehúzást, meg dudálást méggyakrabban hallunk :P  nem tom, ha magamnak elelnőrzöm a hangzáshűséget akkor nyilván valami saját zenével, ha másnak akarnék eladni egy hangcuccot akkor valami öszetettebb hangszerelésű dolgot mutatnék, elsőre ez jutott eszembe

Szerkesztette asthring
Link to comment
Share on other sites

instrument:

valamint azt is allitottam, hogy en nem probalok meggyozni masokat mindenkeppen a sajat igazamrol :)

elnezest, de ezt nem hagyhattam ki.

 

mindenki peldakkal jon, igy hat en is mutatok valamit. jol szemlelteti az egyes emberek es izlesek kozotti kulonbseget.

a sztori hozza annyi, hogy jopar eve ugy keringett a neten ez a video, hozza a felirat: "neezetek ma' azt az orult csokat, milyen vicces".

amikor megneztem, meghallgattam, nem ezt lattam benne, hanem azt a k****** hatalmas zenet, amit ezek negyen ott jatszanak: azota is az egyik kedvencem. tanulsag? csak annyi, hogy ahany ember, annyifele velemeny es izles letezik.

 

Link to comment
Share on other sites

 

mindenki peldakkal jon, igy hat en is mutatok valamit. jol szemlelteti az egyes emberek es izlesek kozotti kulonbseget.

a sztori hozza annyi, hogy jopar eve ugy keringett a neten ez a video, hozza a felirat: "neezetek ma' azt az orult csokat, milyen vicces".

amikor megneztem, meghallgattam, nem ezt lattam benne, hanem azt a k****** hatalmas zenet, amit ezek negyen ott jatszanak: azota is az egyik kedvencem. tanulsag? csak annyi, hogy ahany ember, annyifele velemeny es izles letezik.

 

Nekem ez baromira idegesítő, de ha neked tetszik...

Link to comment
Share on other sites

instrument:

valamint azt is allitottam, hogy en nem probalok meggyozni masokat mindenkeppen a sajat igazamrol :)

elnezest, de ezt nem hagyhattam ki.

 

mindenki peldakkal jon, igy hat en is mutatok valamit. jol szemlelteti az egyes emberek es izlesek kozotti kulonbseget.

a sztori hozza annyi, hogy jopar eve ugy keringett a neten ez a video, hozza a felirat: "neezetek ma' azt az orult csokat, milyen vicces".

amikor megneztem, meghallgattam, nem ezt lattam benne, hanem azt a k****** hatalmas zenet, amit ezek negyen ott jatszanak: azota is az egyik kedvencem. tanulsag? csak annyi, hogy ahany ember, annyifele velemeny es izles letezik.

 

 

Nekem meg az a véleményem hogy zene azaz a jó zene tettenérhető, méghozzá objektív módon. Legfeljebb az hogy nekünk éppen mire van fogyasztási kedvünk mindebből az azt tükrözi hogy milyen előéletünk volt zenében. Min nőttünk fel, mit művelünk.

 

Szerintem ebben a videóban minden zenével foglalkozó ember elismeri hogy egy fontos tulajdonsága ötből öt vagy hatcsillagos ezeknél az embereknél: a kreatív és improvizatív attitűd.

Nekem meg az a véleményem, hogyha mindenkinek más ízlése lenne, akkor nem működne a popzene illetve popkultúra.

 

Pedig elviekben a XX. század pont zenében pont arra döbbenti rá az embereket hogy mennyire egy srófon jár minden ember. Gondolok itt a beat zenével megindult tömeghisztériára, meg hogy a zene mennyi és mennyire különböző embert összehozott. Közös nevezőre hozott.

Szerkesztette draco draconis
Link to comment
Share on other sites

Attól függetlenül, hogy draconak igaza van a fentiekben, azért a magam kis percentjeit is iderakom (ha már így elkanyarodunk a meddő iránytól az izlés/kultúraelemzés rendkívül érdekfeszítő témaköre felé… :D):

 

Valóban van olyan, hogy "tömegizlés", meg "tömegigény", e nélkül valóban nem létezhetne a popkultúra. Az is érdekes viszont, hogy a "tömegizlés" folyamatos és egyértelmű változása vajon miért következik be? Ha csak az 50-es években elkezdődött (Rock and Roll) zenei trendek elemzésére szorítkozunk, ez akkor is bőségesen elemezhető, bár ugyanez tettenérhető lenne természetesen a festészetben, építészetben, irodalomban, közgazdaságtanban, poltikában, stb. 

 

Tehát az alapkérdés az az, hogy a "tömegizlés" változása a társadalmi igényből fakad, avagy a "termék" maga befolyásolja a társadalmi igényt?

 

A zenéből átugorva, és a topic alaptémájára lefordítva a kérdést: Azért vannak-e különböző "hangzásjavító" kábelcsodák, mert van rá igény, vagy azért van rá igény előbb utóbb, mert kitalálódnak ilyenek, és "be van róluk bizonyítva, hogy ezek minden háztartásba kellenek"?

Vagy egy "fehér" társadalom azért támogatja elvekkel, juttatásokkal, politikai közbeszéddel a bent élő "szineseket", mert van erre saját belső igénye, avagy a folyamatosan sulykolt közbeszéddel elmosott agyú "fehér" előbb-utóbb úgy érzi, hogy a szinesek támogatása "egyértelmű, és alapkövetelmény"?

 

A magam részéről erősen kételkedek abban, hogy mindkét fenti példa esetében ez valóban belső igény lenne.

 

Draco másik mondatára pedig: Valóban megvan egyrészről a "közös nevező", bár ez nagyon könnyen felborulhat, akár egy egészen picike nüanszon. Ugyanazt a tuc-tuc-ot lehet A hangszerrel 120 bpm-ben előállítani, míg B hangszerrel 133 bpm-en már egy egészen más "stílusnak" hívják a szakértők, és a két tábor vérre menő vitákat folytathat. Ha egy picikét szélesebb körben, már társadalmi rétegekkel, és a teljes spektrumban nézünk egy ilyen kérdést, akkor  pl. a zeneileg tökéletesen ugyanazt játszották annó a punkok és a skinheadek (mindez a személyes érintettség és visszaemlékezés okán, olyan 86-88 körülről, és itthonról… :D). És mégis rendszeres utcai harc szintű összecsapások volta a két tábor között, és még csak nem is ideológiai alapon, mert akkoriban mindkét tábor még bőven rendszertagadó, tehát jobbos volt a kádár-érában. Az egyetlen különbség szinte a bakancs fűzőjének a szine volt, a skinheadeknek fehér, a punkoknak piros, de ez tökéletes, és elégséges indokot adhatott bizonyos esetekben a verekedésre. És ez már az angliai beat idejében is megvolt a Beatles teljesen egyértelmű trend-diktálása mellett, ami egyszerre volt avantgarde/progresszív/pop/mainstream és entartainment a maga zsenialitásával. Mivel már akkor is voltak "modok", meg "rockerek", akik szintén ugyanazt a zenét hallgatták, de jó alaposan szektásodtak pusztán a ruhaviseletük alapján.

Szerkesztette NeoC
Link to comment
Share on other sites

Nekem meg az a véleményem hogy zene azaz a jó zene tettenérhető, méghozzá objektív módon.

Ebben nem értek egyet (egyelőre :) ), mert mi az, hogy "jó zene". Mitől jó?

 

Tehát az alapkérdés az az, hogy a "tömegizlés" változása a társadalmi igényből fakad, avagy a "termék" maga befolyásolja a társadalmi igényt?

Szerintem mindkettő, ha van igény valami "termék" létrejöttére (pl a kádár korszakban a redszer ellen lázadó punkokra meg skinheadekre) akkor az létre is jön, viszont képes befolyásolni a befogadó közeget, valószínűleg ezért lett ugyanazon lázadó csoport egyik feléből punk a másikból meg skinhead.

A kábeles témára: minden szubkultúrának megvannak a sznobjai akik saját szemszögükből kifinomlultak és maximalisták, a kívülállóak szerint meg leggyakrabban pökhendien arrogáns szőrszálhasogatóak. Már eleve emiatt a kommunikáció általában parttalan a két tábor között. Amikor valaki bárminek a megszállotja lesz, legyen az hifi usb kábelek, pszichoundusztriális blackened metalcore, vagy 1972 elötti semi modular fekete színű analóg szintik akkor hamar ezoteriába fordulhat a dolog, ugyanis a ráfordított rengeteg energiát, időt és pénzt önigazolni kell valahogy, ami objektíven leggyakrabban nem megy.

Szerkesztette asthring
Link to comment
Share on other sites

Ebben nem értek egyet (egyelőre :) ), mert mi az, hogy "jó zene". Mitől jó?

 

Szerintem mindkettő, ha van igény valami "termék" létrejöttére (pl a kádár korszakban a redszer ellen lázadó punkokra meg skinheadekre) akkor az létre is jön, viszont képes befolyásolni a befogadó közeget, valószínűleg ezért lett ugyanazon lázadó csoport egyik feléből punk a másikból meg skinhead.

A kábeles témára: minden szubkultúrának megvannak a sznobjai akik saját szemszögükből kifinomlultak és maximalisták, a kívülállóak szerint meg leggyakrabban pökhendien arrogáns szőrszálhasogatóak. Már eleve emiatt a kommunikáció általában parttalan a két tábor között. Amikor valaki bárminek a megszállotja lesz, legyen az hifi usb kábelek, pszichoundusztriális blackened metalcore, vagy 1972 elötti semi modular fekete színű analóg szintik akkor hamar ezoteriába fordulhat a dolog, ugyanis a ráfordított rengeteg energiát, időt és pénzt önigazolni kell valahogy, ami objektíven leggyakrabban nem megy.

 

Ha nem volna a zenében a jóságnak objektív mérőfoka, akkor mindenki mást tartana jónak, tehát hétmilliárd embernek hétmilliárd zene lenne a jó.

 

Nem lenne hangmérnök sem, mert nem lenne hangmérnöki szakértelem sem. A zeneelmélet nem létező tantárgy lenne vagy üres tantárgy lenne. Összhangzattan és tsai.

Mert mindenkinek más lenne a jó. Pl. a digitális klipping is jó lenne valakinek egy hegedűhangnál. Pedig mindenki hallja hogy az nem jó. Vajon honnan tudják hogy nem jó?

 

Vagy a Moog-szűrőről honnan tudják a laikusok is hogy az "jó"? Végtelen ilyen objektív mérőfokot tudnék sorolni.

 

No ezen kell elgondolkozni.

 

NeoC:

 

A piros meg a fehér meg a hupilila fűzőhöz meg csak Brian életét ajánlom. A szent töke meg a szent mittomén milyen saru szekta kialakulásával kapcsolatos részt pl.

 

De a többi meg hogy kinek milyen egyéni prefixe van saját élete mivoltából fakadóan, az is elég jó meghatározó tényező.

 

Persze ez még mindig nem minden, de akkor is ez a fundamentuma.

Link to comment
Share on other sites

Ha nem volna a zenében a jóságnak objektív mérőfoka, akkor mindenki mást tartana jónak, tehát hétmilliárd embernek hétmilliárd zene lenne a jó. Nem lenne hangmérnök sem, mert nem lenne hangmérnöki szakértelem sem. A zeneelmélet nem létező tantárgy lenne vagy üres tantárgy lenne.

másik oldalról, ha lenne objektívan jó zene akkor csak egy zenekar létezne, csak egy hangmérnök lenne, mindenből a legjobb. Nem lenne zenei előéleted, hiszen mindenki az objektíve legjobb zenét hallgatná. Ráadásul általában amit a nagy tömegek hallgatnak pont azt ismeri el a szakértő, kifinomlult közösség objektíve jónak.

 

Összhangzattan és tsai. Mert mindenkinek más lenne a jó. Pl. a digitális klipping is jó lenne valakinek egy hegedűhangnál. Pedig mindenki hallja hogy az nem jó. Vajon honnan tudják hogy nem jó?

Amit itt nyugaton tanulsz az összhangzatról az nem illik az indiai meg az afrikai zenékre. Klippelő hegedűt meg egycsilliárd idm zenében hallhatsz

 

Vagy a Moog-szűrőről honnan tudják a laikusok is hogy az "jó"? Végtelen ilyen objektív mérőfokot tudnék sorolni.

Nem tudják a laikusok, hogy jó, azt sem tudják mi az a moog szűrő. Amúgy pont a moog szűrő engem is hidegen hagy. Mindegyik végtelen objektív példádra mondok ellenpéldát :P

Szerkesztette asthring
Link to comment
Share on other sites

Jó napot kivánok minden hangot előállító embernek!

 

Kicsit elment a beszéd az eredeti témáról, jó olvasni a beírásokat, örülök, hogy sok értelmes művelt ember forog errefelé. Viszont annál inkább érhetetlen számomra, hogy miért kerültök ki egy témát, ami a napi tevékenységeteket alapjaiban érinti. Ugyanis műfajtól és izléstől függetlenül mindenki örül annak, ha jól, vagy jobban szól egy zene. Ez ugye nem kérdés?

 

Akkor miért nem érdekel itt senkit az, hogy esetleg lehet-e javítani a hangzáson kábelekkel.

Beídéznék ide egy tegnapi beírásomat a saját topikomból az talán ad valami támpontot a közös gondolkodáshoz:

 

" Már beszámoltam arról, hogy a Fine IC összekötő kábelem, amióta bekerült a rendszerembe naponta okoz meglepetést, a referenciaként eltett CD-im sorra mutatják meg rejtett szépségeiket, több részlet, nagyobb dinamika, abszolut természetes hanghűség.

 

Ma viszont olyan meglepetés ért, amelyre álmomban sem számítottam!

 

Pár éve kaptam egy kedves levelet egy japán CD forgalmazótól, amely a lemezeik szokásos dicsérgetése mellett tartalmazott egy mondatot: elküldik nekem a legujabb komolyzenei lemezeiket, nagyon remélik a kiadványok megnyerik a tetszésemet. Két három lemezre számítottam, de meglepetésemre harmadnap egy hatalmas csomaggal állított be a postás, vagy 30 lemezt küldtek, SACD, hibrid SACD és CD formátumok egyaránt voltak a csomagban, a feliratok alapján különleges gyártástechnológiával készült audiofil lemezek.

 

Nagy izgalommal tettem be a lemezeket a Rega Planet játszóba, végre hallok jó minőségben komolyzenét CD-ről ...  és akkor jött a meglepetés, nem szóltak jól ezek a különleges lemezek! Egyik sem, pedig volt benne csello együttes, szóló hegedű, szóló zongora, minden, ami szem szájnak ingere. Többször elővettem ezeket, akárhányszor próbáltam meghallgatni, mindig rosszul szóltak. Kináltam eladásra is őket volt aki elvitte saját rendszerben meghallgatni, de mindenkinek az volt a véleménye, hogy nem túl jó felvételek. A végén már 1e Ft-ért hirdettem darabját, de úgy sem fogytak. Párat adtam ajándékba kábelek mellé, de maradt még jópár darab.

post-4921-0-25672200-1396514579.jpg

 

Ma kezembe került az egyik és belehallgattam! Elképesztő, csodálatos hangminőségben szólalt meg a Saito Cello Ensemble, gyorsan belehallgattam a többibe is egyik jobban szólt, mint a másik.

 

Kétszeres öröm ért, kiderült, hogy mégis kiválók ezek a méregdrága (4500-4000 Yen-es) lemezek és ami még fontosabb számomra nagyon jó sikerült a Fine IC, ha ilyen változást okozott nálam."

 

Link to comment
Share on other sites

Megkérdezhetem hány kábelt sikerült eladni ezzel a kitartó és minden felsorakoztatott érvet figyelmen kívül hagyó marketinghadjárattal ezen a fórumon ? (már ha nem titok). Mert ha nem erről lenne szó, akkor ugye nem folyamatosan a saját kábelek promózása menne, hanem xy vagy z egyéb készítő/cég termékéé, esetleg csak általánosságban esne szó a kábelek vélt vagy valós előnyeiről.

Szerkesztette _cutoff
Link to comment
Share on other sites

"másik oldalról, ha lenne objektívan jó zene akkor csak egy zenekar létezne"

Ez az állítás nem igaz. Ez pont ugyanaz mintha létezik jóság, és annak vannak objektív mérőeszközei akkor csak egy darab jó ember létezhet.

 

"mindenki az objektíve legjobb zenét hallgatná" - ráadásul a meglehetősen torzító érvelésedben figyelmen kívül hagytad azt amit írtam, hogy mindenkinek más prefixe van. Meg egyebek.

 

"Amit itt nyugaton tanulsz az összhangzatról az nem illik az indiai meg az afrikai zenékre." De illik, ugyanis matematikai alapja van. A matek meg ott is ugyanaz. Az összhangzattant matek képletekkel is felírhatnánk, csak sokkal-sokkal bonyolultabb lenne és senki nem is használná.

 

"Klippelő hegedűt meg egycsilliárd idm zenében hallhatsz"  Egyrészt rossz vagy vacak zenéből több van mint jóból, másrészt az ott sem lesz jó, hanem ugyanúgy vacak.
A rossz léte ugye hogy nem igazolás arra hogy nincs jó. Ez igen egyszerű filozófiai megállapítás, de azt hiszem helyes. Szerintem ezt te is így gondolod.

 

"Mindegyik végtelen objektív példádra mondok ellenpéldát :P" 

 

Végtelen rossz megoldás van, jóval több mint jó, és mivel az érveid nem voltak helytállóak, így ezen nem csodálkozom.

 

Az hogy neked nem tetszik valamilyen érvelés az még nem indok arra hogy rossz érveket vessek be végtelen mennyiségben ellene.

 

És legvégül, nézd mit művelünk: megjelent a gerilla marketing embere és kihasználja a mi vitánkat hogy hasznot hajtson be általa. Na ez az igazán ROSSZ dolog. :D

Link to comment
Share on other sites

Megkérdezhetem hány kábelt sikerült eladni ezzel a kitartó és minden felsorakoztatott érvet figyelmen kívül hagyó marketinghadjárattal ezen a fórumon ? (már ha nem titok). Mert ha nem erről lenne szó, akkor ugye nem folyamatosan a saját kábelek promózása menne, hanem xy vagy z egyéb készítő/cég termékéé, esetleg csak általánosságban esne szó a kábelek vélt vagy valós előnyeiről.

Na, pont erre gondoltam én is :D

Link to comment
Share on other sites

Ez az állítás nem igaz. Ez pont ugyanaz mintha létezik jóság, és annak vannak objektív mérőeszközei akkor csak egy darab jó ember létezhet.

Nem létezik objektív jóság sem, rettenetesen mást jelent mindenkinek ez a fogalom. Nyilván kulturáis háttértől függően vannak akik hasonlóan gondolkodnak róla, 3000kilométerrel odébb meg tökmáshogy.

 

mindenki az objektíve legjobb zenét hallgatná" - ráadásul a meglehetősen torzító érvelésedben figyelmen kívül hagytad azt amit írtam, hogy mindenkinek más prefixe van. Meg egyebek.

Nem hagytam figyelmen kívül, azért van zenei előéleted, mert van egycsilliárd különböző zenekar, ami nyilván mind jó akar lenni, de tök más szempontból. Mondok példát, a punk zenekarok nem akarnak pontosak lenni, nem akarnak a klasszikus zenekarok szabályainak megfelelni, akkor most a punk az szar?

 

De illik, ugyanis matematikai alapja van. A matek meg ott is ugyanaz. Az összhangzattant matek képletekkel is felírhatnánk, csak sokkal-sokkal bonyolultabb lenne és senki nem is használná.

Igen, matematikai alapja van, csak épp mások a szabályok, de akkor mást mondok, egy kazal olyan zenekar van aki fittyet hány az összhangzatra, a hagyományos ritmusokra, meg hangszerelésre, és sokan szeretik őket.

 

Egyrészt rossz vagy vacak zenéből több van mint jóból, másrészt az ott sem lesz jó, hanem ugyanúgy vacak.

A rossz léte ugye hogy nem igazolás arra hogy nincs jó. Ez igen egyszerű filozófiai megállapítás, de azt hiszem helyes. Szerintem ezt te is így gondolod.

Mármint szerinted vacak, meg jó zenéból, mivel létezik az adott zene, ezért feltételezhetően legalább a készítőinek tetszik. Miért gondolod, hogy te eldöntheted, hogy mi a jó vagy mi a rossz?

 

Végtelen rossz megoldás van, jóval több mint jó, és mivel az érveid nem voltak helytállóak, így ezen nem csodálkozom.

Az hogy neked nem tetszik valamilyen érvelés az még nem indok arra hogy rossz érveket vessek be végtelen mennyiségben ellene.

Nem parttalanul ellentmondani akarok, azt állítottam, hogy minden példádra van ellenpélda, szóval nem az én érveim a rosszak. Ebből látszik hogy lehetetlen amelett érvelni, hogy egy zene jó-e vagy sem.

 

És legvégül, nézd mit művelünk: megjelent a gerilla marketing embere és kihasználja a mi vitánkat hogy hasznot hajtson be általa. Na ez az igazán ROSSZ dolog. :D

Gerillamarketingemberünknek látszólag gőze nincs miről beszélünk én ignorálom. A vita meg alapvetően jó dolog egymás seggének nyalásától nem fejlődne senki ^^ Viszont az ilyen "a te érvelésed hibás, az enyém meg jó, mert csak" ezt így sztem ne erőltesd, sok alapod nincs izomból kommunikálni velem ;)

Link to comment
Share on other sites

...

Akkor miért nem érdekel itt senkit az, hogy esetleg lehet-e javítani a hangzáson kábelekkel.

...

Azért mert nem lehet javítani kábelekkel a hangzáson. A kábel, ha jó alapanyagból, jól van összerakva nem hangszínszabályzó, nem effekt, stb. Egyébként a hangzás "javítása" bizonyos mértékig szubjektív kategória. Ha a Müpa nagytermében az első sorban ülve a hangzás számomra túl éles, túl hangos, akkor nekem az jelenti a javulást ha hátra ülök. Másnak lehet, hogy pont az jelenti a javulást ha a hátsó sorból az elsőbe ülhet, mert úgy élvezi igazán az előadást. Bármennyire is jó a Müpa akusztikája más a hangzás az első sorokban és más a hátsó sorokban. Azt a hatást amit a koncertteremben való sétálással el tudsz érni, kábelekkel soha nem fogod tudni reprodukálni.

Te és a sok millió másik ember aki hallani véli a különbségeket a kábelek között mind pszichológiai alapon érzékelitek a különbségeket. Az ilyen hallani vélt különbségek azonnal lelepleződnek egy tisztességes kettős vakteszt során. Kivételt az képez ha egy kábelnek a fizikai paraméterei annyira el vannak cseszve, hogy azok jelentős mértékben hatással lehetnek a kábelen futó jelre. Pl. jó nagy belső kapacitással rendelkező kábel egy nagyimpedanciás csöves kimeneti fokozattal egy aluláteresztő szűrőt képez aminek a határfrekije esetleg bőven belóghat a hangfrekis sávba. Ha a vágás mértéke elegendően nagy akkor az hallhatóvá válik. Vagy - amivel már nekem is volt tapasztalatom - valami nagyon rossz minőségű rézhuzalt használtak egy kábelben, még rosszabb kontaktusokkal ... ez sem segít a hangzásnak. Ezek azonban egyértelműen hallható dolgok, vakteszteken is egyértelműen beazonosíthatók így a pszichológiai hatás ki van zárva.

Hogy én is sztorizzak kicsit: a minap behoztak hozzánk egy hangszórót, hogy mérjük meg a T/S paramétereit + egy "csoda" hangfal kábelt is amiről azt állították, hogy akinél járt azok közül senki nem adta vissza. Mondtam, hogy mi nem foglalkozunk kábelekkel, nem érdekel minket igazán a dolog ... de azért csak hallgassuk meg, szólt a válasz. Jó. Bekötöttem akkor amikor a többiek nem látták. Pár napig szólt így a zene (nálunk szinte mindíg szól valami) és egyszer amikor a többiek leültek zenét hallgatni kérdeztem, hogy hallanak-e bármilyen változást. Azt mondták semmit, miért? Kellene? Mondtam, hogy másik hangfalkábel van bekötve már napok óta. Ők sem csodálkoztak mint ahogy én sem. De ha már itt van ez a kábel akkor "teszteljük" úgy mint a hifisek. De így sem sikerült semmilyen hallható különbséget a mi kábelünk és az új kábel között hallani. Pedig igen eltérő fizikai felépítésű kábelekről van szó.

Kedves Instrument! Kettős vakteszt során sikerült-e valaha is egyértelműen megállapítanod, hogy épp a saját tápkebeled van bekötve vagy egy mezei, pár 100Ft-os kábel mondjuk a CD játszóba? Ha erre a kérdésre igen a válaszod akkor érdekelne a kábeled is és a vakteszt is!

Szerkesztette A.N.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válasz erre a témára...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...