Jump to content
Ménemszól.hu

Nem azt hallod


A/D

Recommended Posts

Még annyit tennék hozzá, hogy a Tascam szalagostól azért ne essünk annyira hasra.

Fasza az persze, de eredetileg home recorder volt.

A komoly felvételek nem ezekkel készültek régen, hanem tízszer drágább Studer és hasonló magnókon.

Az itthoni stúdiókban persze nem tudtunk 40-50 millás magnókat venni, így ezek a Tascamok (meg a Fostex) voltak

elterjedve. Nálam is volt két 24 sávos és két 16 sávos is, amíg lehetett győzni őket szalaggal és fejjel.

Link to comment
Share on other sites

Technox az általad "istenített" technikák többsége home/budget kategóriás analóg és digital cucc (itt főleg a hangszerekre gondolok, ugye dx100, bármelyik juno, jx3p, sh101, casio cz-k mentek nagyon meg tr dobgépek) ... ettől még nagyon jók persze, de detroitban pl pont ezért használták/használják ezeket, mert nem volt sok pénzük, ezt engedhették meg maguknak .... volt egy időszak mikor az egész detroiti bagázsnak volt egy darab 909ese és az járt körbe, még  a legelején... Legalábbis van egy ilyen pletyka. chicagoban a 303 is kb ugyanez a sztori... valamelyik arc megvette mert 20 dollárért hozzájutott a turkálóban és igen, a tascam magnó is pont ugyanez a kategória. És mielőtt félreérted, nem, nem gondolom szarnak ezek közül egyiket sem és az sem biztos hogy csillió dolláros modular rendszerekkel jobb techno született volna annak idején.

Link to comment
Share on other sites

Technox az általad "istenített" technikák többsége home/budget kategóriás analóg és digital cucc (itt főleg a hangszerekre gondolok, ugye dx100, bármelyik juno, jx3p, sh101, casio cz-k mentek nagyon meg tr dobgépek) ... ettől még nagyon jók persze, de detroitban pl pont ezért használták/használják ezeket, mert nem volt sok pénzük, ezt engedhették meg maguknak .... volt egy időszak mikor az egész detroiti bagázsnak volt egy darab 909ese és az járt körbe, még  a legelején... Legalábbis van egy ilyen pletyka. chicagoban a 303 is kb ugyanez a sztori... valamelyik arc megvette mert 20 dollárért hozzájutott a turkálóban és igen, a tascam magnó is pont ugyanez a kategória. És mielőtt félreérted, nem, nem gondolom szarnak ezek közül egyiket sem és az sem biztos hogy csillió dolláros modular rendszerekkel jobb techno született volna annak idején.

Hát ilyen megközelítést sem hallottam még, de ezen az oldalon már semmin sem lepődöm meg. Egy biztos, hogy a mai világban, drága, megbecsült első számú cuccok ezek, mint pl.:

 

- Roland TR dobgépek

- Roland SH szintetizátorok

- YAMAHA DX szintetizátorok

- orsós magnók, főleg REVOX és TASCAM

 

és sokan használnak MD-t és DAT-ot a stúdióban.

Nem véletlen ezekből rengeteg stúdió kiadvány készült, lásd a rack-es TASCAM, YAMAHA, SONY cuccokat. De mindenki azt használ, amit gondol és akar.

Mi ezt használjuk...És akinek van ilyen olcsó "home" cucca, nyugodtan adja nekem, ha xarnak tartja.!!! :D 

Link to comment
Share on other sites

Ez szerintem nem igaz. A legnagyobb különbség az, hogy az egyik analóg, a másik meg digitális. Ha bedigized az analógot, akkor el is veszik az előnye, még jó, hogy nem hallod (a vélt előnyét) azután.

Ezt nem igazán értem. Ha igaz lenne amit mondasz, azaz a bedigizett analóg jelből elvész az analóg előnye akkor egyértelműen meg tudnád különböztetni az eredetit (LP) a bedigizett változattól. Én viszont azt mondom, hogy egy kettős vakteszt során nem tudnád egyértelműen megállapítani, hogy épp az eredeti LP szól vagy a bedigizett változat. Kb. 50-50%-ban találnád el épp melyik szól, ez pedig a tiszta véletlent jelenti.

Azért állítom ezt mert csináltak már hasonló tesztet amikor egy analóg jelet átkergettek egy CD minőségű (16bit/44.1kHz) AD-DA konverter pároson és vaktesztben nem tudták a teszt alanyok megállapítani, hogy az eredeti analóg jel vagy az AD-DA konvertereken "áthajtott" jel szólt épp:

https://secure.aes.org/forum/pubs/journal/?ID=2

http://www.bostonaudiosociety.org/explanation.htm

 

Persze mindkét rendszernek megvan az előnye és hátránya ill. a saját hibái, torzításai, zajai. Mindkét rendszer lehet nagyon béna, elcs*szett ill. high-end vagy éppen pro.

A lényegi különbség, hogy az egyik jele folytonos, a másik kvantált ill. hogy az analóg hibái természetesebben hatnak, mint a digité.

Nem tudom milyen előnye lehet a bakelitnek ami szinte minden paraméterben (sokkal) rosszabb mint a mai, korszerű digitális rendszerek. Természetesen ez csak akkor kérdés ha fontos egy rendszernél a transzparens átvitel. Ha valaki effektezni akar, nosztalgiázni, stb. akkor kiváló megoldás az LP. De ez már más dolog, nem a transzparens, színezetlen hangátvitel kérdésköre. Minden eszköz lehet jó valamire és kiváló a maga nemében a kérdés csak az, hogy mire szeretnénk használni az adott eszközt. Egy zenész, hangmérnök kezében szinte bármilyen technika lehet nagyon jó, bármit lehet kreatívan használni. Ha viszont tisztán az a cél, hogy pl. egy akusztikus hangszeres zenét lehetőleg minél kisebb színezéssel, hanghűen rögzítsünk és visszajátszunk akkor manapság már nincs létjogosultsága az LP-nek. Mondom ezt úgy, hogy én is LP-n nőttem fel, nemrég adtam el a lemezjátszómat, sok szép emlék fűz hozzá. Szerintem is lehet élvezni a zenét lemezjátszón hallgatva (főleg ha a felvétel is jó :-) ), de én ma már nem tartom ezt a technikát korszerűnek, így nem is használom. Azokat a felvételeket amik csak LP-n voltak/vannak meg, digitalizált változatban hallgatom mert tudom, hogy nem vesztek semmit az eredetihez képest.

Link to comment
Share on other sites

Jó hétvégét kívánok mindenkinek!

 

Hozzászólnék az előbbiekhez, természetes az én szemszögemből, úgy értem az általam hallott zenék világából! Mindenki így szól hozzá, de én elismerem ezt, sokan úgy írnak be, mintha minden létező dolgot (rendszert, zenét stb) hallottak volna, ez nincs így, mindenki egy szűk körben mozog és fülel.

 

Egy biztos tök más hangosítani, mondjuk egy nagy helységet, mint zenét hallgatni egy kis szobában. A hangosításnál nagyok a távolságok ezért jelkábelekben valóban nem jöhetnek szóba az otthoni zenehallgatásnál szóba jöhető High-End kábelek. Viszont a tápkábel az erősítők, studió készülékek és aktív hangfalak hálózati kábelei már egészen más tészta, azoknál igenis számít azok minősége és igenis beválnak a jó tápkábelek, ezt pl. a Budapest Jazz Klubban próbáltuk, ott is maradtak a tápkábeleim.

 

A CD lemez vitához. Azt hiszem még ebben a hang-os körben is kevesen hallottak kiemelkedő hangú bakelit lemezeket és CDket. Én vagy 30 éve kapok lemezgyáraktól promo lemezeket, mindkét fajtát (LP és CD) és mindig eltettem a legjobb hanguakat a saját gyűjteményembe. Mindkét lemezfajtánál a magukra adó kiadók a gyártás során külön csomagoltatják az első nyomott szériát. Ezt küldik promoként rádióknak, zenei ujságoknak, kritikusoknak. Ezek másképp, sokkal jobban szólnak, mint a sokezredik nyomatok. Namár most aki ilyeneket nem hall, vagy nem hallott annak sok fogalma nincs az LP és CD hangról.

 

Kedves Töfi! valahol azt írtad, hogy a bakelit biztos rosszabb hangforrás. Lehet, hogy műszerrel mérve rosszabb, de hogy füllel hallgatva jobban esik hallgatni az LPt az biztos. Különben nem Te mondtad nekem, amikor nálam voltál, hogy a szalagos felvétel más, sokkal jobb világ?

Link to comment
Share on other sites

Hát ilyen megközelítést sem hallottam még, de ezen az oldalon már semmin sem lepődöm meg.

 

 

Sejtettem hogy félre fogod érteni ...  sebaj. Amúgy amiket felsorolsz azok egyiksem volt drága régebben. Csak azóta, mióta valami paraszt 3 csík koksz után a hasára ütve azt találta ki hogy "mostantól 2500 euró lesz a tr808 mert a sok kibélelt vintage gyűjtő ennyit is megad majd érte"

Szerkesztette _cutoff
Link to comment
Share on other sites

Na én meg pont arról beszéltem, hogy nekem mi tetszik jobban.

És nem tudományos okításokat nyomatok a hallgatóimnak, hanem zenét, ami tetszik Nekik és ez a lényeg! Nem mérések kellenek az embereknek, meg tudományos bizonyítások(ami biztos úgy van ahogy írod), de ez emberek nem azt hallgatják.

Valami vagy szépen szól, vagy nem.

Egy költői kérdés: Mi szól szebben(már inkább így írom és nem azt hogy milyen felbontás..bla-bla):

 

- Komputer + mondjuk FL, vagy REASON onnan CD-re ki

vagy

- Analóg szintik+ dobgépek + analóg keverő - szalagra onnan bakelit ?

 

nem kérek rá választ köszönöm, mielőtt megint jönne az iskola...

Link to comment
Share on other sites

Ez egy egyszerűen megválaszolható kérdés: mindegyik tud jól és iszonytatóan szarul szólni.

Mondjuk ez is igaz... :D 

De mondjuk, ha tökéletesen használja valaki...

akkor szerintem a b a nyerő összeállítás.

Na, de tényleg én itt kiszállok, s inkább zenélek a nekem tetsző cuccal, tegye más is ezt szerintem. Peace! :thumbsu: 

Link to comment
Share on other sites

Alapvetően ott a hiba, hogy amin megírják a cuccot (ha villanyzene), amin keverik, és amin rögzítik, az egy fix, és azon felvétel esetében stabil lánc. Ami abban adat, hang, zörej, csiripelés megvan, az ott is marad.

Ergo, ha mondjuk valaki tegyük fel, megvesz hozzá aktív usb kábelt (és a felvétel során sima volt), vagy csoda tápzsinórt (és az a studioban egy sima volt!), netán (ha ismeri a láncot) bizonyítottan jobb lehallgatórendszert, azzal nem lesz jobb a felvétel, hanem MÁS. Ennyi erővel mindenki vehetne tizedannyiért Excitert, aztán tekerentyűzze, ahogy finom neki. Olyan ez, mint a 320-as mp3ból írt audio lemez: nem lesz jobb, mert komponálni nem tud a konverter bele plusz tartalmat. 

Az is egy örök tény marad, hogy a csupasz szobafalra veretni a pro hangcuccot ugyanolyan pazarlás, mint a kínai 10k W-os (gondolom mindenki látott ilyet) vásári magnót nyomatni a fullos akusztikában.

Szerkesztette Tones
Link to comment
Share on other sites

Elnezest de ezt mar nem egyszer ki lett targyalva es tovabbra sem hit kerdese. az usb kabel es a tapkabel nem szolhat bele a hangzasba. tehat nem hogy jobb MÁS sem lehet.

 Azt probaltam érzékeltetni, hogy még ha lenne is hatása, akkor sem lenne semmi jelentősége, az ügy még elméleti síkon is vérzik, nem csak gyakorlatiban.

Link to comment
Share on other sites

"Alapvetően ott a hiba, hogy amin megírják a cuccot (ha villanyzene), amin keverik, és amin rögzítik, az egy fix, és azon felvétel esetében stabil lánc. Ami abban adat, hang, zörej, csiripelés megvan, az ott is marad.

Ergo, ha mondjuk valaki tegyük fel, megvesz hozzá aktív usb kábelt (és a felvétel során sima volt), vagy csoda tápzsinórt (és az a studioban egy sima volt!), netán (ha ismeri a láncot) bizonyítottan jobb lehallgatórendszert, azzal nem lesz jobb a felvétel, hanem MÁS. .."

----------------------------------------------

Na most értettem meg, hogy miért gondolkodtok Ti itt másképp. Mi (hifisták) nem a felvételt akarjuk MÁS-á tenni, hanem úgy szeretnénk hallani, ahogy azt felvették. Minimális lejátszási torzítással. A Hi-Fi erről szól. Sajnos ez a törekvés egyuttal azzal is együttjár, hogy jobban kijönnek a felvételi hiányosságok. Viszont a jó felvételek úgy szólnak, hogy az kárpótlás érte.

 

Különben nagy tisztelettel és mások megszerzett tudása előtti alázattal mondom, hogy ne veszekedjünk itt, hanem próbáljuk megérteni egymás érvelését, mert együkünk sem főokos, mindnyájan tudunk valamit, amit érdemes a másiknak átvenni.

 

Ennek jegyébe térnék vissza a fenti beírásra. Én viszont szinte biztos vagyok benne, hogy jó hálózati kábeltől jobb felvételek készülhetnek azokkal a készülékekkel, amelyekhez IEC aljzattal (cserélhetően) csatlakozik a hálózati kábel. Nemrég készítettem pár változatot hálózati kábelekből, ha budapesti "hangosok" ki szeretnék próbálni ezeket, szívesen viszek el párat próbára. Nem okoskodásból, hanem engem is nagyon érdekel a dolog. A nickemre kattintva írhat, akit érdekel a téma!

 

Link to comment
Share on other sites

Én meg még mindig nem értem, hogy ha "Mi (hifisták) nem a felvételt akarjuk MÁS-á tenni, hanem úgy szeretnénk hallani, ahogy azt felvették." , akkor miért nem ugyanolyan hangfalon hallgatjátok a zenét, mint amilyen hangfalon keverték azokat?
Bár azt is hozzátenném, hogy szerintem nem azt akarják hallgatni, ahogyan felvették, hanem ahogyan keverték! Van közte óriási különbség!

Link to comment
Share on other sites

"Ennek jegyébe térnék vissza a fenti beírásra. Én viszont szinte biztos vagyok benne, hogy jó hálózati kábeltől jobb felvételek készülhetnek azokkal a készülékekkel, amelyekhez IEC aljzattal (cserélhetően) csatlakozik a hálózati kábel. Nemrég készítettem pár változatot hálózati kábelekből, ha budapesti "hangosok" ki szeretnék próbálni ezeket, szívesen viszek el párat próbára. Nem okoskodásból, hanem engem is nagyon érdekel a dolog. A nickemre kattintva írhat, akit érdekel a téma!"

 

Megint a mennyiséggel lesz baj. Nekem speciel egy kisebb méretű házistúdióm van (tehát nem néhány eszköz, hanem már "stúdió szint"). Most így hirtetlen összeszámolva 54 db ilyen kábel kellene ahhoz, hogy azt mondhassam, hogy a teljes felvételi láncban cseréltem a kábelt. Persze ez nem megy mind egyszerre, de lehetséges lenne, hogy menjen. És gondolom, már a Mac tápkábelét is bele kell ebbe érteni.

Link to comment
Share on other sites

Ja, és gyakorlatilag felmérhetetlen az, hogy ennek az 54 berendezésnek az egyébként több száz paraméretéből melyiknek a pici változtatása okozta azt, hogy "jobb lett" a dolog. Mert egy A/B teszt ilyen körülmények között lehetetlen, vagy legalábbis matematikus kell a tesztsorrend és variációk előzetes kidolgozásához.

Link to comment
Share on other sites

Ez a téma kb. olyan mint amikor én a 3,5 éves (amúgy felettébb intelligens és a dolgokról határozott véleménnyel rendelkező) kislányomnak próbálok elmagyarázni valamit, hogy én hogyan szeretném. Konkrétan elmondja az ő verzióját és SZ4R1K az egészre. Vagy csak egyszerűen nem reagál mintha süket lenne. :D 

 

Vagyis: TÖK ÉRTELMETLEN :)))))))))))))

Amúgy idő elcseszésnek jó... :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, és gyakorlatilag felmérhetetlen az, hogy ennek az 54 berendezésnek az egyébként több száz paraméretéből melyiknek a pici változtatása okozta azt, hogy "jobb lett" a dolog. Mert egy A/B teszt ilyen körülmények között lehetetlen, vagy legalábbis matematikus kell a tesztsorrend és variációk előzetes kidolgozásához.

Hát... ha 54 komoly készülék van egy stúdióban az nem semmi. Még kiderül Ön készíti a Decca vagy az EMI lemezeit :)

De gondolom van pár darab, amit naponta használ. Na azokkal lenne érdemes kezdeni.

Link to comment
Share on other sites

Ki tudja rajtam kívül, hogy kinek készítek felvételeket?...:) Néha meglepő lehet, hogy ki mindenkit rejtenek a nicknevek, de mindegy...:)

 

Az 54-be azért a hangszerek, hangszeralapok, egyebek is bele vannak számolva, de gondolom azok hangjánál is számít a tápkábel, ezen felfogás szerint.

Egyébként ahhoz, hogy egyáltalán "megszólaljon" bármi is, valóban elég csak 7 db tápkábel, mivel elegáns módon a (számítógép) monitor kábelét nem számoltam.

Szerkesztette NeoC
Link to comment
Share on other sites

Teljesen off: bogarat ültetett a fülembe ez az 54, és összeszámoltam, hogy eddig összesen hány olyan eszköz (hangszer, effekt, erősítő, keverő) volt a birtokomban amihez kellett tápkábel: 31. Persze egy időben egyszerre sosem volt ennyi, az kb 16 max, és ebben nincsenek benne a számítógépek, meg a külső táp nélküli cuccok mint pl gitár. És abszolút hobbiból tartok csak hangszereket, pénzt nagyon keveset kerestem zenéléssel, nem is célom. Kb 3szor adtam el amiatt hangszert mert pénz kellett, inkább csak azért mert nincs hely nekik. Szóval egy stúdióban az 54 eszköz abszolút nem elrugaszkodott szám szerintem.

Link to comment
Share on other sites

Szerintem se....

 

Instrument kollégának jelzem, hogy nézze meg figyelmesen az avataromat. Az az egyik rackem hátuljának a részlete. Csak, hogy legyen némi közelítő fogalom arról, hogy milyen kábelmennyiségekről beszélünk az otthoni hifihez képest...:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válasz erre a témára...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...