Jump to content
Ménemszól.hu

Hammond B3 vs. Nord C2D vs. Nord Electro 4D


A/D

Recommended Posts

Nagyon népszerű lett az Indexes videó a Hammond orgonáról, amiről nekünk beugrott, hogy nekünk lenne ehhez mit hozzáfűzni :)

Talán emlékeztek rá, nemrég adtunk hírt, egy megrendezésre került A szervezők kérték ("Teh Cső", mint e, hogy ugyan adjunk nekik egy Nord C2D-t, összenéznék a többi klónokkal (Hammond, Roland, Korg stb), meg persze az eredetivel. Mi ennek nagyon örültünk, úgyhogy támogattuk az eseményt, ahol tényleg a keményvonalas orgona-őrültek gyűltek össze. Azt csinálták, hogy a fairség kedvéért mindegyiket ugyanabba a Leslie hangszóróba dugták, és A/B-zték őket. Kollegám szerencsére nem volt rest használni a kameráját, úgyhogy aki nem volt ott is meghallgathatja, hogy áll fel a C2D és az Electro az eredeti döggel szemben :)

http://youtu.be/IUyKdT8Numw

post-1-0-59595600-1354805741_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Azt tudni kell, hogy egy "fa-laci" és persze a benne lévő csöves motyó, rendkívül megdobja akár még egy rákötött úttörő síp hangját is, vagyis ez így egy hibrid teszt. Tényleg jó lett volna a hangszerek száraz vonalhang tesztjét is felvenni, valamint ehhez a mű-laci vs fa-laci mérkőzését, ui. aki megvesz egy digi klónt pont a hordozhatósága miatt veszi, aki meg az említett keményvonalas, az vhogy megoldja azokat a mázsás szörnyeket vhogy cuccolni ahova épp menni kell. (lásd Matyó!) Azért meg kell hagyni, a Nord orgonák eléggé ott vannak a szeren videó ide vagy oda!

Link to comment
Share on other sites

Azt tudni kell, hogy egy "fa-laci" és persze a benne lévő csöves motyó, rendkívül megdobja akár még egy rákötött úttörő síp hangját is, vagyis ez így egy hibrid teszt. Tényleg jó lett volna a hangszerek száraz vonalhang tesztjét is felvenni, valamint ehhez a mű-laci vs fa-laci mérkőzését, ui. aki megvesz egy digi klónt pont a hordozhatósága miatt veszi,

Persze hogy jó a Leslie, de nem az volt a kérdés, hogy szépen szól-e, hanem hogy mennyire olyan. A mérték, amiről itt beszélgetünk az, hogy ha ugyanazokat a drawbar, chorus stb ugyanúgy állítod be mondjuk egy mai, eredeti digit Hammondon (tehát a házon belüli klónon), még csak arányait tekintve sem is hasonlít az eredetire, nemhogy hangra. Akkor sem, ha Leslie-re kötöd, sőt, még a játékélmény sem az. Erről van itt szó. Ha elfogadjuk, hogy a kompakt Hammond klónoknak van értelme, akkor ez fontos tényező. Vagy: tegyük fel a kérdést úgy, hogy mi az a minimum, amivel "elég jó" B3-at kapunk. Ha ez a kérdés, akkor pedig az, amit hallunk az alsó hangon is groundbreaking. Namost ehhez képest Leslie-t vagy hangfalat szimulálni mégkomplikáltabb feladat. Viszont, elég jó az a C2D-n, de az a kényesebbeknek már nem lenne elég jó. Még egy dolog: ha konkrétan a C2D a Leslie-t is le tudná úgy szimulálni, hogy nem lehetne megkülönböztetni az eredetitől, a keményvonalas orgonisták akkor is az eredetit akarnák. Erre mérget vehettek: ez egy életérzés, különbözni akarás és egyben hozzátartozás egy kultúrához, csoporthoz. A "megadni a módját" valaminek. A követelményrendszer konkrét része az, hogy egy ilyen hangszer nem lehet pici, nem lehet könnyű, és nem nézhet ki másképp. Csak azt mondom, hogy ezt a kérdést nem lehet racionálisan megközelíteni, ezért az, hogy amúgy műleslie-vel milyenek az eredetihez képest tökéletesen érdektelen. A klónok egymáshoz képest lennének érdekesek, de mivel a többiek még csak meg se tudják közelíteni az eredeti hangszer direkt hangját vagy játékérzetét, ezért ezt a kört lefutottnak tekinthetjük. Viszont ha hordozhatóság szóbakerül, akkor a klónokon nincs elektromechanikus, szinti és egyéb szimuláció. Templomi, sípos orgona meg aztán végképp. Na azt próbálja valaki koncertre vinni magával :)
Link to comment
Share on other sites

...amúgy műleslie-vel milyenek az eredetihez képest tökéletesen érdektelen. A klónok egymáshoz képest lennének érdekesek, de mivel a többiek még csak meg se tudják közelíteni az eredeti hangszer direkt hangját vagy játékérzetét, ezért ezt a kört lefutottnak tekinthetjük.

Na nem ennyire egyszerű ez! Csőék pont ilyesmikre is kíváncsiak, mivel ha személy szerint őt nézzük, egy Emu Esi4000 samplert használ a saját Hammondjáról önkezűleg mintavett hangokkal. Gyakorlatilag megcsinálta az Emu volt termékét a B3 hangmodult samplerre, ami a maga kategóriájában páratlanul eredetihű sampling player volt, igen jó áron az utóbbi időkben, egy nagyon jó alternatívát felmutatva a veretes orgona hangzásra vágyóknak. Nekik, Csőnek is amúgy fontos a hordozhatóság, ellenben egy C2D már a megfizethetetlenséget súrolja egy másik milliós értékű (eredeti) hangszer mellé pluszban még, ergo azért azt is cipelni nagyságrenddel kényelmetlenebb egy sampler modul hón alá kapásánál. Érdekes is hogy Cső itt nem mutatta be mit tud az Esi sampler. Jó, lehet kötekedni, hogy nincs rajta drawbar stb, kell hozzá midi keyboard, de bizonyos helyzetekben egyébként az előbbi is érdektelen már, lévén profi orgonisták is max 5-8 presetet használnak és ez már akkor extrém túlzás, tehát a drawbar mint olyan csak felesleges csicsa ha úgy tetszik. :)

Viszont egy leslie legalább ennyire eredetihű lemodellezése ilyen utazó zenészeknél a külön megváltás, lévén Cső is az Esi mellé egy KB3D-t használ, ami megint plusz cucc, plusz 20-30 kiló. Persze vannak már elég jó effekt pedálok a célra, mint Boss RT20, Ventillator stb, de ezek valahogy rögtön kiszúrhatók még így is hangzásra, hogy nem 100%-ig az ami. (mellesleg egy kimikrofonozott fa-laci is felfogható egy mono/stereo effektnek, ui. a valódi szőrborzoló örvénylő hatása szinte csak a közelében élvezhető, azaz a zenész szemszögéből!)

Tény, ami tény, a digitális orgona klónok a Roland VK7-től kezdődtek ami mérföldkő volt sokáig és sajnos az utód VK8-cal sikerült, ami jó volt is elrontani rajta, de szerencsére mára elég sokan újraélesztették e hangszerkategóriát, maga a Hammond is, vagy ott a Numaorgan, Viscount, Key-B, Cruma, Korg és egyre ügyesebbek ezek az alkotások. Talán a C2D most egy végső iránymutatás hogyan is kell ezt rendesen csinálni, de ne felejtsük el, előtte a Nordokat elég sok kifogás érte a kezelőfelület, gombok nem teljesen archaikus kialakítása miatt. E tekintetben talán az olasz Hamichord lehet még izgalmas, ami viszont az ismert szoftveres VST-ket futtatja mint NI B4, VB3 és nem kevésbé okafogyott egy C2D-nél a jelenlétük!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...